Słowniczek pojęć

przewodnikrl1

Backs – formacja obronna. Należą do niej zawodnicy o numerach od 1 do 5 (często do backs zaliczani są również halves czyli 6 i 7).

Drop kick – kopnięcie w trakcie, którego piłka musi odbić się od ziemi. Zazwyczaj kontakt z nawierzchnią jest krótki i momentalnie następuje kopnięcie.

Dummy- half – zwyczajowa nazwa zawodnika odbierającego piłkę po play the ball.

Field goal (lub drop goal) – kopnięcie drop kick’iem na bramkę wykonane w czasie akcji ofensywnej. Trafienie warte jest 1 punkt.

Forward pass – podanie do przodu.

Forwards – formacja ataku. Należą do niej zawodnicy o numerach od 8 do 13.

Goal line drop out – wykop drop kickiem z własnej linii przyłożeń. Występuje min. gdy zawodnik zostaje powalony we własnym polu punktowym.

Halves – formacja rozegrania. Należą o niej zawodnicy o numerach 6 i 7.

Held – komenda wykrzykiwana przez sędziego gdy powalenie jest kompletne.

Interchange – wspólna nazwa dla wszystkich graczy rezerwowych. Również nazwa zmiany.

Karne kopnięcie (eng. Penalty kick) – kopnięcie na bramkę wykonywane z podstawki (rzadziej jako drop kick) z miejsca, w którym doszło do przewinienia. Trafienie warte jest 2 punkty.

Karny (eng. Penalty) – gdy zawodnik lub zawodnicy jednej z drużyn dopuszczą się przewinienia (np. poprzez bycie na spalonym lub atakowanie głowy/szyi przeciwnika podczas powalenia) drużynie przeciwnej przyznany zostaje karny. Może on zostać wykonany poprzez karne kopnięcie, wykopnięcie na aut lub tapa w miejscu przewinienia.

Kick off – wykop z podstawki z centralnego punktu linii środkowej boiska. Rozpoczyna każdy mecz i drugą połowę. Stosowany również do wznowienia gry po zdobyciu punktów.

Knock on – upuszczenie piłki do przodu.

Last-ditch tackle – powalenie ostatniej szansy. Występuje gdy przeciwnik przebije się przez linię obrony, lecz zostanie powalony zmierzając do pola przyłożeń.

Marker – zawodnik defensywy stojący przed linią obrony, bezpośrednio naprzeciw atakującego gracza wznawiającego grę przez play the ball. Zazwyczaj markerów jest dwóch.

Play the ball – wznowienie gry poprzez przetoczenie piłki stopą do tyłu, wprost do znajdującego się tam kolegi z drużyny.

Podwyższenie (eng. Conversion) – kopnięcie na bramkę z podstawki następujące po zdobyciu przyłożenia. Pozwala zdobyć dodatkowe 2 punkty.

Powalenie (eng. Tackle) – przewrócenie zawodnika posiadającego piłkę przez obrońców. Znane również jako szarża.

Przyłożenie (eng. Try) – podstawowy sposób zdobywania punktów w Rugby League. Polega na położeniu piłki na ziemi w polu punktowym przeciwnika. Warte 4 punkty.

Scrum – forma wznowienia gry min. po autach i podaniach do przodu. Tworzy ją 6 zawodników z każdej drużyny ustawionych w trzech liniach. Pierwsza linia liczy 3 osoby, druga 2, a trzecia 1.

Touch line – linia autu.

Tap (lub penalty tap) – rodzaj wznowienia gry wykonywany poprzez upuszczenie piłki na stopę i delikatne kopnięcie z powrotem do rąk. Przy wznawianiu poprzez tap cała drużyna przeciwna musi być oddalona o 10 metrów (nie ma markerów).

Wykopnięcie na aut (eng. Kick into touch) – wykopnięcie piłki na aut z miejsca, w którym doszło do przewinienia. Drużyna wznawia grę poprzez tap w miejscu wyjścia piłki na aut. Dlatego warto wykopać ją jak najdalej.

O Rugby League

Krótki przewodnik po Rugby League

Podstawowe umiejętności Rugby League

Pozycje na boisku

Odmiany Rugby League

Słowniczek pojęć